Metta Meditatie

De Boeddha noemde het spirituele pad naar deze vrijheid ‘de bevrijding van het hart die liefde is‘. Liefdevolle vriendelijkheid, met de wens voor alle wezens om gelukkig te zijn, is een pad dat het hart uit een verkrampt isolement naar echte verbondenheid leidt. Via de meditatie beoefening ontwikkel je vier kwaliteiten; liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid. Deze vier eigenschappen behoren tot de prachtigste en krachtigste gemoedstoestanden die we kunnen ervaren.

Liefdevolle vriendelijkheid of metta meditatie is als beoefening gebaseerd op een gevoel van vriendschap en van verwantschap met anderen.

In deze meditatie, verzamelen we onze aandacht door de stille herhaling van bepaalde fundamentele zinnen die de uitdrukking van de energie van ons hart zijn. Wij geven dit aanbod van geluk en welzijn eerst aan onszelf, en dan verbreden we geleidelijk ons gebied van aandacht naar alle wezens overal. Je hoeft niet in formele meditatie te zitten om liefdevolle vriendelijkheid te oefenen. Het is een beoefening die je overal met je mee kunt nemen -op straat lopend, zittend in de bus, wachten op een afspraak bij de dokter.

doorschijnend hart

Metta meditatie

Begin met comfortabel zitten.

Sluit als je wilt je ogen.

Kijk of drie of vier zinnen opkomen die zou willen herhalen als een zegen voor jezelf en anderen.

Of je kunt de klassieke zinnen herhalen:

  Mag ik blij zijn.
  Mag ik gezond zijn.
  Mag ik veilig zijn.
  Mag ik leven met gemak.

(De laatste zin is niet een wens voor luxe, maar dat je levensonderhoud en relaties en andere aspecten van het dagelijks leven niet een strijd zijn.)

Herhaal deze zinnen zwijgend voor een paar minuten, gericht op jezelf.

Denk daarna aan een weldoener – iemand die goed voor je is geweest, die royaal voor je is geweest, wie je op een bepaalde manier heeft geholpen. De boeddhistische teksten zeggen dat de weldoener een persoon is die, als je aan hem denkt, je doet glimlachen.

Denk aan die persoon en aan het gevoel van zijn belang in je leven.

Dan bied je hem de zinnen aan:

  Mag je blij zijn.
  Mag je gezond zijn.
  Mag je veilig zijn.
  Mag je leven met gemak.

Vervolgens denk je aan een vriend die het vrij goed heeft op dit moment. De persoon is misschien niet perfect gelukkig, maar heeft in principe wel een goed gevoel, en het leven lijkt hem goed te doen. Laat deze persoon in gedachte komen en bied hem de zinnen aan van liefdevolle vriendelijkheid.

En nu denk je aan een vriend die het niet zo goed heeft, die lijdt op een of andere manier. Bied die vriend de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid aan.

Vervolgens denk je aan iemand naar wie je neutrale gevoelens hebt. Misschien een kennis of iemand die je niet eens bij naam kennen. Het is misschien de postbezorger, of de schoonmaakster op je kantoor, of iemand die naast je op de loopband in de sportschool loopt. Bied de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid aan deze persoon.

Denk nu eens aan iemand met wie je enige moeite hebt of met wie je een conflict hebt.

Het is meestal niet aan te raden om te beginnen met de persoon die je het meest heeft gekwetst of verraden, of iemand op het wereldtoneel, die zo verschrikkelijk is dat het ondenkbaar lijkt om deze persoon op te nemen in je beoefening.

Begin met iemand met wie je een klein conflict hebt gehad, of naar wie je een aantal gevoelens van onbehagen ervaart. Breng deze persoon in gedachte en zie wat er gebeurt als je de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid herhaalt voor hem.

En tenslotte bied je de zinnen van liefdevolle vriendelijkheid aan aan alle wezens overal, mensen, dieren, alle schepselen.

Mogen alle wezens gelukkig, gezond en veilig, en leven met gemak.

We are the Love that blesses the world

 

 

 

 
De eerste paar keer dat je liefdevolle vriendelijkheid beoefent, kan het moeilijk zijn om ze aan te bieden aan je vijand of zelfs aan een moeilijk persoon. Misschien wil je je vijand overslaan en doorgaan naar alle wezens, of terugkeren naar het aanbieden van liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf. Dat is volkomen in orde.

Na verloop van tijd, als je doorgaat met de beoefening te doen, waaronder iedereen, overal, zul je merken dat je een gevoel ervaart van verwantschap met alle wezens. Dit begint eventuele belemmeringen af te breken die je hebt opgebouwd tussen jezelf en anderen. Het wordt gemakkelijker en eenvoudiger om zelfs je aangewezen vijanden mee te nemen in de grote cirkel van de verbinding.

Bewerking uit boek: Liefdevolle vriendelijkheid, een ander perspectief op geluk. Sharon Salzberg.