Mindful En Aandacht

Door onbevooroordeeld observeren leren we om te gaan met allerlei gedachten en gevoelens en met onze emoties, zoals angst, kwaadheid, verdriet en jaloezie. We leren ook omgaan met prettige en pijnlijke ervaringen. Met onze eigen beperktheden en de beperktheden van de mensen om ons heen. Het is een proces van aandacht ontwikkelen en jezelf openen.

Leuk gezegd, maar hoe doe je zoiets nou?

Dit kan je bijvoorbeeld leren door meditatielessen te volgen. In een rustige en ontspannen sfeer worden er in een meditatieles diverse oefeningen gedaan, zoals zit- en loopmeditatie, die erop gericht zijn om de aandacht in het hier en nu te houden. Maar ook actieve meditaties, grondingsoefeningen, meer aanwezig zijn en blijven bij jezelf.

Je maakt tijd voor jezelf vrij, zonder te denken aan verleden of toekomst, zonder te piekeren over alles wat je hebt meegemaakt of nog gaat doen. Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan: regelmatig zal je merken dat je gedachten afdwalen en dat jij je aandacht misschien niet eens meer bij de oefening hebt, al is die nog zo eenvoudig. Het denken gaat immers steeds door.

Tijdens de meditatieles ben jij je hiervan bewust en krijg je uitleg over welke invloed dit heeft en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Op verschillende manieren krijg je handreikingen om bewust (mindful) van jezelf te worden, waardoor je dit mee kunt nemen op het meditatiekussen, maar zeker ook daarbuiten in het dagelijks leven.

Als je regelmatig mediteert, krijg je meer geestelijke en lichamelijke energie. Je voelt je beter over jezelf en daardoor worden relaties met anderen harmonieuzer. Je leeft met meer aandacht je leven.

Helder waarnemen = mindfulness

Belangrijk is dat je steeds opmerkt hoe jouw gedachten je geestelijke en lichamelijke gesteldheid kunnen beïnvloeden én hoe je daar niet meer op ingaat. Je blijft dus bij jezelf, zonder te denken aan welke boodschappen je nog moet halen, hoe het op je werk gaat en wat er met je kinderen kan zijn. Het heeft immers geen zin om aan deze dingen te denken, want nu, op dit moment, tijdens de meditatie, ben je bezig met iets anders.

Er zijn ook mensen die steeds aan vroeger denken: had ik in die bepaalde situatie niet … Wat als ik … Was ik niet beter af geweest als … Tijdens de meditatie merk je dat het verleden niet meer te veranderen valt en dat alleen het nu telt. Uiteraard hoef je niet radicaal het verleden te vergeten en mag je gewoon plannen maken voor de toekomst. Maar juist door meditatie ga je daar veel meer ontspannen mee om. In het dagelijks leven zal je zien dat alles makkelijker zal gaan en je minder last van stress hebt.

Wat brengt mindful meditatie voor de toekomst

Meditatie zorgt ervoor dat er meer innerlijke rust in jezelf komt. Omdat jij je niet meer laat afleiden door allerlei drukke gedachten, ontstaat er ruimte voor nieuwe mogelijkheden en inzichten in je leven. Je denken wordt kalmer, je bent minder gejaagd, je laat spanningen makkelijker los. Door meditatie kun je problemen beter aan. Je leert bewuster te kijken naar waarom bepaalde dingen zich steeds voordoen.  Je leert ze beter te accepteren zoals ze zijn. Meditatie helpt tegen vermoeidheid en maakt de geest weer helder en uitgerust.

Meditatie helpt ook bij:
– slapeloosheid
– migraine
– angstgevoelens
– te hoge bloeddruk
– stress gerelateerde lichamelijke aandoeningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *